Tuesday, March 11, 2008

De ce unii cred ca sunt masochista

... sau de ce eu ma bucur ca am trecut prin experienta nefericita a scolii romanesti si mi-au fost varate in cap atatea lucruri inutile.

Unde am crescut eu era expresia repetata obsesiv de profesori ca justificare era 'sa poti purta o conversatie inteligenta cand o sa ai ocazia'. Problema e ca discutiile pe teme de cultura generala, din experienta mea in Romania, fie se intampla la cateva beri pe o terasa si de obicei lipseste vreo structura sau vreun 'point' care sa fie urmarit pentru mai mult de cateva fraze, derivand eventual in filozofie, fie sunt cu un profesor foarte pasionat de materia lui care in mod ciudat ti-e si simpatic, dar fara sa aiba vreo finalitate practica.

Personal savurez la maxim o discutie si in special o gluma care se bazeaza pe cultura ta anterioara, de tipul "I'm trying to play a battle game online, but opponent isn't responding." - "Is he Swiss?"

Insa eu am avut dificultati in a le gasi in abundenta pe meleagurile noastre. Departe de mine ideea ca nu ar fi cu cine. Nu simt nevoia sa dezvolt aici. In schimb cred ca nu exista cultura acestora propriu-zisa. Sunt fie asociate cu scoala, si deci 'naspa', fie sunt intr-adevar legate de domenii specifice (glume intre doctori, intre manageri, intre advertisers etc.)

In primul rand, cultura generala e mereu asociata cu sentimente de genul celor descrise aici, de fortare la scoala si implicit de inutilitate. Daca e sa porti o discutie pe teme intelectuale de obicei te mandresti cu faptul ca nu le-ai invatat de la profi (ci pe Discovery sau in carti 'marfa rau, pe care evident ca nu le avem la scoala'), si o faci in modul cel mai informal posibil tocmai pentru a-ti sublinia opozitia fata de tot ce e academic si deci tocit.
Al doilea motiv e fiindca lipseste aproape cu desavarsire clasa sociala care isi permite la 20 de ani sa stea in puf material in timp ce vorbeste despre Locke si Machiavelli la un cocktail dupa o prelegere la facultate. Calitatii invatamantului i se adauga 'inutilitatea generala' din opinia studentului, astfel incat o discutie de 2 ore dupa un curs, pe tema respectivului cursului e rara. Mai mult, cu greu gasesti o persoana motivata si in acelasi timp instarita (si deci care nu are griji mai mari decat 'filozofeli') la 20 de ani, cu o mentalitate care sa-i permita bucuria unei astfel de discutii (vezi marea clasa a nouveau-riches de dupa revolutie, a caror ascensiune nu are nimic in comun cu educatia sau cultura). Si daca prin noroc gasesti un asemenea specimen, da-i o companie pe masura...

9 comments:

Bogdan Ivanel said...

poate sunt eu un norocos dar am gasit ceva specimene si generatia noastra are din plin, desi sunt acompaniati de o intreaga cohorta de semi-docti nervosi care ii fac mai greu de observat.

Julesie said...

Si eu am gasit cativa, pe care ii apreciez foarte mult. Cu atat mai mult cu cat le e infinit mai usor sa se 'dea pe brazda' decat ne e noua.

Măgarul said...

Ca student la inginerie electrică, te înțeleg :-D. Jumătate din colegii meu scriu mi-au ca pisica.

Nu ştiu dacă e vorba de faptul că sunt puțini, cât mai degrabă de faptul că sunt mai puțini zgomotoşi. Tentația de a arăta cât eşti de prost (crezând că arăți, de fapt, cât eşti de "tare") e mare.

Data viitoare îmi iau şi eu un măr :-D.

krossfire said...

Apropo de discutii inteligente, era o gluma cu ''sexpertul'' in care comediantul respectiv spunea ceva in genul : When meeting a girl you have to act intelligent. Act like you know what an airplane is !

Julesie said...

@Magar: Yeah, i know what you mean. Bucurestiul nu-i zgomotos de la atatea minti luminate :)

@Krossfire, the epifany of all mildly amusing stupidity-related jokes - That 70's Show ;)

krossfire said...

That 70's Show & King of Queens...

Raluca Hritcu said...

Ce ma deranjeaza pe mine cel mai mult la tot ce inseamna scoala romaneasca e ca-i mult prea primitoare. Oricine e azi mandru flacau "cu diploma" si-i plina tara de doctori docenti. Si cand primesti chiar pe oricine in sistem, e clar ca trebuie sa scazi nivelul. Si problema cu "predam ce trebuie? " pica pe ultimul loc.

Julesie said...

Asa e. Mai demult discutam cu cineva care a folosit sintagma 'studentul simplu'. Si incercam sa-i explic ca nu exista asa ceva, ca studentii nu ar trebui sa fie 'simpli', ca ei au pe langa ambitia de a cunoaste, si in consecinta arma de a manipula, si o responsabilitate fata de societate. Ca studentul e viitorul lider al unei comunitati. Si apoi mi-am amintit ca in registrul multora de acasa educatia si puterea nu au multe in comun... chiar daca pe buna dreptate trag concluzii din experienta.

Het Haar said...

Eh, si tu acuma. Statisticile zic ca doar vreo 10% din oamenii conceputi in vitro afla vreodata cum au fost zamisliti. Deci probabil mult mai putini vor incerca sa isi caute parintele biologic. Deci aproape nimeni nu o sa reuseasca, avand in vedere ca e anonima toata treaba. Si daca ne mai gandim ca sunt foarte urat, antisocial si deranjat psihic (bineinteles ca nu le voi zice), va fi cel putin amuzant. Iar pe mine nu ma deranjeaza asa de tare ideea, macar as face niste oameni fericiti.

In alt plan de idei, pe 5 aprilie e concert A Silver Mt. Zion la tine in oras. Daca nu ii stii, contacteaza-ma pe mine sau cauta tu. Merita :D